Sidor

tisdag 30 november 2010

Dag 09 av 45 - Min bästa vän


För några år sedan skulle just den här bloggposten sett annorlunda ut.....men av olika anledningar fick en mer än 20-årig vänskap gå i graven. En stor sorg, men så är det ibland. Det är som jag brukar säga, det är bara att bryta ihop och gå vidare.
Idag ser därför den närmsta vänkretsen annorlunda ut, både på gott och ont. Jag har ingen "bästis" som jag en gång hade, som man gjorde allt med, berättade allt för och som visste vad man tyckte och tänkte innan man ens själv hunnit yppa det.
Idag ser jag mina bästa vänner ur olika vinklar.
Min syster är det närmsta jag kommer den förlorade vänskapen som beskrevs ovan. Jag litar på henne till 200% och vet att jag kan ringa eller komma över natt som dag om jag behöver. Vi pratar näst intill dagligen, om allt.

Min make är också min bäste vän, men på ett annat plan. Han känner mig som ingen annan gör, men på ett annat sätt. Vi har gått igenom såååå mkt ihop. Det etsar ihop oss på ett speciellt sätt. Han brukar säga att jag kan läsa hans tankar....dvs jag säger sådant han gått och tänkt på. Team work kallas det :)

Sen har jag en annan barndoms vän, C. Det var hos henne och hennes make vi firade 4th of July och Thanksgiving. En gammal vänskap (våra mödrar är vänner sen 100 år) som hållts vid liv trots att hon bott i USA i 13 år och kom hem till Sverige för något år sedan. Sedan dess har den fått nytt liv, och frodas väldigt väl. Det roligaste är att hennes man och min make är värsta bundisar och pratar oftare än vad jag och C gör.

Ur boken "Barns tankar om vänskap" av Grethe Dirckinck-Holmfeld:

”Jag vill hellre ha en vän än ett keldjur. För om man ska gå ut och hugga en julgran kan man ju inte ta med sig sin undulat.” Alexander, 7 år

”Bra vänskap är när man bråkar utan att bli ovänner.” Mia, 7 år

Eller som jag själv sa till min bästa vän på hennes bröllop: "bästa vänner är som änglar, de lyfter upp dina fötter när dina egna vingar glömt hur man flyger"

Har du en bästa vän? Hur är han/hon?

5 kommentarer:

Monica sa...

bästa vän för mig är knappt en näve :) jag har några såna i norge sverige vi kan ta upp tråden just där vi slapp den jag vi kan ringa efter 10 månader och ingen är sura , och jag berätta allt;)

Unknown sa...

Vad underbart med så härliga relationer, och samtidigt lite vemodigt med vänskapen som gått i graven. Men obland är det ju så. Man måste göra det man måste ibland.


Kram

supermom sa...

Gud vad underbart härlig din blogg är både i ord och bild! :)
Me like!

scrapmoster sa...

De där sista slutorden är så vackra... Hela din blogg är vacker.

Kramen min vän!!
i

Kati sa...

Nix.. ingen bästa vän.... för några år sedan riktigt bränd... nu många bekanta och vänner... som jag älskar..

Kati

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...