Sidor

söndag 28 november 2010

Thanksgiving och första advent

Igår firade vi Thanksgiving hos våra kära vänner i Lomma. De hade lagt ner hela sin själ i att duka vackert och förbereda all mat.....massor av mat. Och allt "the American way".
Vi började med att alla fick säga vad de var tacksamma för, en rörande stund för oss alla. En underbar upplevelse och underbar tradition.
Sen fick vi smaka på alla läckerheter. Kalkonen var supersmarrig, tranbärsgelén en perfekt smaksättare, majs, green bean casserole, devils eggs, potatismos gjort av sötpotatis och en underbart len sås.
Det var såååå gott!

Till efterrätt pumpkin pie, något jag aldrig ätit tidigare
Enligt maken smakar den lite pepparkaka.
Kvällen avslutades framför öppna spisen med några timmars småprat och mys medan snön yrde utanför.

Idag är det första advent. Jag har gjort en egen liten adventsljusstake där jag stämplat på ljusen. Hur man gör ser ni HÄR
Vet inte om det syns men snöflingorna är dekorerade med glitter.
Nu ska vi hem till kära vänner i Lund och baka pepparkakor och rocky road med barnen. Hoppas vägarna är framkomliga....det har ju snöat en del om man säger så....

5 kommentarer:

Lena sa...

Pumkinpie smakar pepparkaka, maken har rätt. Så gott. Och kalkonen lät väldigt mumsig. Ha det så mysigt hos vännerna, själv konstaterade jag just att jag måste ta min "dramaten" och gå ut och handla trots att det snöar... Håller på och tvättar och sköljmedlet är slut! Blä, vill inte gå ut! Kram

L8 sa...

Visst är Thanksgiving en underbar högtid!! Tack för födelsedagshälsningarna :)
Hoppas vädret blir bättre till på onsdag... Kommer vägbeskrivning lite senare.
Din adventsljusstake blev jättefin. Min har stått färdig sedan i slutet av oktober så det var mysigt att äntligen få tända första ljuset... hihi
Kramisar

Helene sa...

Jag blir hungrig när jag läser om all god mat = ))
Och va fint du har gjort !!
Önskar dig en fin första advent.
Kram Helene.

Annika Strandberg sa...

mmmm jag har aldrig provat thanksgiving dinner men ska absolut göra det en dag :) Ha en underbar första advent :)

Unknown sa...

åh vad kul!! Önskar så att jag fick fira en riktig thanks giving någon gång.. förstår att ni hade det helt underbart! Vad maffig matsalsgrupp de har. Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...