Sidor

fredag 29 juli 2011

Tacksamhetsalfabetet: Ö

Sista bokstaven - sen är hela alfabetet avverkat! När det kommer till ö är jag tacksam för långa ögonfransar, ödmjukhet hos mina medmänniskor och ömsesidig respekt.
Jag är glad att jag bestämde mig för att göra den här serien av Tacksamhetsalfabetet. Det ger skäl till eftertanke och det är något jag uppmanar alla till. Ofta tänker vi efter först när något hemskt eller jobbigt inträffar, men vi borde göra det mer varje dag så vi lär oss att uppskatta även det lilla här i livet och vardagen. För det är oftast det som är det viktiga. Och ffa att inte glömma delge våra nära och kära det! De har ingen glädje av att höra det när de inte finns hos oss längre.

Tack för alla goa kommentarer både här o på FB samt via mail o sms igår. Det var jobbigt men det blev en fin avslutning. Idag ska vi åka med barnen till minneslunden och tända ljus. Sonen har kommit fram till att eftersom farfar var FN-soldat så är han numera en "combat ängel" dvs "inte en sådan där med vitt nattlinne utan med fräcka kammo-kläder och vapen som pepprar iväg alla onda fiender", så nu vet ni det. 
Han har fått ett litet svartvitt foto på farfar när han är just FN-soldat, taget 1960 när han tjänstgjorde i Kongo. Det står vid hans säng och det finns nog ingen just nu som kan mäta sig med farfar och den storhet det innebär för en 8½ åring att hans farfar faktiskt varit "sååå cool".
Igår, liksom dagarna innan var han dämpad och ledsen. När vi hämtade honom hos goa vänner efter begravningen fick vi veta att han varit just dämpad och inte riktigt sig själv. När vi kom hem haglade frågorna över oss, humöret han visade var ilska och till sist kom tårarna. Det gör verkligen ont i hjärtat när ens barn är så ledset och förtvivlat. Man vill trösta men kan inte fullt ut - processen av sorg måste få ha sin gång och den gör ont. Men det är jobbigt, otroligt jobbigt. 
Hoppas han finner lite inre ro idag när vi tänt ljus på minneslunden. 

Glöm nu inte, det är DIN tur att fundera på vad just DU är tacksam för som börjar på bokstaven Ö, Ö som i ösregn här i Malmö.....

3 kommentarer:

Lena sa...

Ösregnar det? Här skiner solen. Fast officiellt skall det vara både grått och regnigt idag. Du har klarat alfabetet galant, själv ligger jag ju några dagar efter och har 3 bokstäver kvar. Vissa bokstäver har varit jättesvåra, andra mycket enkla. Det är ju många svåra på slutet...

Bilden av farfar som en combat-ängel är ju bara för skön! Härligt när ungarna målar sådana bilder! Låt honom få vara stolt över sin combat-farfar! :) Stor kram till er alla

Anonym sa...

Ö var svårt....det jag direkt tänker på är öl, men det gillar jag inte så mycket!

Kram Maribella

Evas Pyssel sa...

Ösregn här också och det finns nog många som gläds åt det. men inte semesterfirarna på ÖLAND.De flyr ÖN in till Kalmar och shoppar "järnet" som trÖst ! Kram Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...