Sidor

tisdag 14 december 2010

Dag 23 - av 45 Ett annat ögonblick

av tacksamhet jag kan berätta om är när min underbara hund Alice "tog hand" om mig. 
Till att börja med så ligger hon alltid nedanför makens säng på natten (om hon inte ligger i sin korg i hallen). Aldrig vid min sida....
Hösten 2008 opererades jag åter igen för min bröstcancer. Allt gick bra och jag var hemma ett tag efter min operation. Jag mådde relativt okej fysiskt men mindre bra psykiskt. En morgon när sonen var i skolan och maken på jobb så bröt jag ihop, vilket hände till och från - så är det när man åker i en känslomässig berg-och dalbana. Rätt som det är känner jag någon som puffar på mig. Det är Alice som står vid min sida av sängen och buffar mig med nosen. Sen sätter hon sig ner och lägger helt sonika tassen på min arm. Sitter där och tittar på mig. Efter en stund lägger hon sig nedanför sängen, där hon aldrig annars ligger och lämnar inte min sida förrän jag går upp någon timme senare.
Hon lämnade sen inte min sida på hela dagen. Satt jag i köket, låg hon vid mina fötter. Var jag på toa, låg hon utanför, satt jag i soffan, låg hon undertill.
När jag behövde det kom hon med sin värme, sin mjuka päls och bara va.
Tänk att kunna känna av så, att hennes matten inte mådde bra.
Så dagens ögonblick av tacksamhet ägnar jag åt min insiktsfulla hund.

8 kommentarer:

Lena sa...

Hundar och katter har en förmåga att känna när matte/husse inte mår bra. Corny (och Nellie med när hon levde) och Zita var/är jättebra på det. De kryper närmare och Cornelia brukar lägga tassen på min mun. Så mysigt! Kram

Linda Röjfors sa...

Så mysigt att du har en sån trogen fin vän:) Jag saknar min Ceasar av hela mitt hjärta varje dag,
Hundar är helt fantaskiska djur:)

Maribella sa...

Underbar historia!
Hunden kan verkligen vara en riktig vän! Har ingen själv pga lite tid - men skulle gärna ha en söt liten sak!

Kram, och tack för den fina awarden, ska "ta tag" i den snartast!

Chris_P sa...

Gud vilken fin o go hund ni har!!

Evas Pyssel sa...

Hundar är fantastiska !!! De läser av en perfekt !!! Kram Eva

scrapmoster sa...

Menåh, jag blir så rörd. Vilken omtanke en på fyra tassar kan skänka som kanske inte en på två ben kan. Och även om man har stöd runt omkring sig - vilket jag vet att du haft/har - så finns de ju inte där 24-7, men hon fanns och hon visste. Underbart!! Jag förstår att hon betyder mkt för dig!!

Kramen i

kattiiiiss sa...

Så fin hon är, vad rörd jag blir!

Susanne sa...

Åhhh vad rörd jag blir... hundar är verkligen människans bästa vän... så trogna och finns vid ens sida ALLTID! Kram på dig!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...