Sidor

söndag 12 december 2010

Dag 21 - av 45 Den här månaden

går ju onekligen i julens tecken. December månad är ju JUL. Barnen räknar ner till julafton, vi tänder adventsljus och bakar julgotter. Jag som har en son som kom som en riktig julklapp på självaste julaftons morgon uppskattar julen ännu mer nu än förr.
Julen är för mig full av traditioner, inte nödvändigtvis religiösa sådana. Men var sak har sin tid. När jag var liten julbakade jag alltid med farmor 2 veckor innan jul. Vi gjorde söndagskakor (brysselkex), mandelmusslor och mozartkulor. Man fick äta hur mkt man ville efteråt om man hjälpt till att baka.....
På lille julafton (23/12) gjorde farmor och jag alltid köttbullar. Små små söta saker som jag när jag var riktigt liten kallade för krympta köttbullar, eftersom min mamma för att spara tid alltid gjorde pannbiffar....
Den här månaden är ofta också rätt hektisk för de flesta. Massor av saker att göra, man ska iväg på massa event/fester/julbord/lucia/glöggmys mm. Julavslutningar hit och dit. Det mesta trevligt, annat är mera av ett "måste".
Har barnen tur så snöar det. Visst är det mysigt när snön kommer om den bara blir liggande. Men här nere i Skåne innebär snö oftast bara slask och modd eftersom den nästan alltid följs av regn....men nu har den legat ett tag och sonen åker pulka som aldrig förr. Det är härligt att se.
Vad innebär den här månaden för dig?

2 kommentarer:

Lena sa...

Denna månaden innebär uppenbart och faktiskt helt otippat en massa jobb (vi har ju lågsäsong...). Lite jul, men inte för mycket, får också vara med på ett hörn. Är så ambivalent när det gäller julen... Det slutar alltid med nästan inget julpynt, bara julklapp till Vincent och mamma. Helst skulle jag vilja ha en riktig Carl Larsson-jul, men jag funkar inte så, så jag skulle bara bli besviken... Kram

Malin sa...

Jag har ingen stress alls :)... däremot stress för att klara av pengarna för julklappar osv.
Sexy Santa!! :)
Kram M

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...