Sidor

fredag 3 september 2010

Bloggen som terapi?


Först och främst vill jag tacka för alla kommentarer, både här och på FB det senaste dygnet efter mitt inlägg om självkänsla, självförtroende och självbild. Jag är väldigt glad och tacksam för att ni tar er tiden att lämna ett spår efter er och era tankar. Väldigt många känner igen sig i mina ord vilket bekräftar att jag inte är ensam om dem.

Fick ett fint mail imorse där kontentan var att jag använde min blogg som en ventil och just så är det. Det var så det hela började när jag hösten 2006 började blogga på aftonbladet efter det att jag fått min cancerdiagnos. Jag behövde ett forum att få kräka ur mig all ångest, alla tankar och funderingar som rumlade runt i skallen på mig, likt bubblorna i en ramlösa. Jag behövde få lov att vara ledsen, rädd och förtvivlad utan att det tyngde ner min närmsta familj som också kämpade med sina känslor kring min diagnos och vår framtid.
Det som hände var att jag fick kontakt med underbara människor i samma sits, som förstod det jag skrev eftersom de upplevt samma sak eller var mitt uppe i det precis som jag. Bröstsystrar kallade vi varandra. En sådan var Pysan, som lämnade oss för inte så länge sedan.
För oss båda (och flera med oss) blev bloggen en nödvändig ventil, som till en början endast handlade om cancern och hur den påverkade vårt liv med allt vad det innebar som fru, mamma, syster, dotter, svärdotter, kollega mm. Det var ett oerhört stöd, en oersättlig tröst och gav en fantastisk gemenskap.
Efter hand som vardagen rullade på, behandlingar byttes ut mot piller, kontrollerna glesades ut och vi återgick i det "normala" förändrades ju bloggens karaktär. Så är det ju, precis som livets olika faser.

För min del har det handlat mkt om bantning, jag har nog svart bälte i bantning....träning, vikten över huvud taget. Sen älskar jag ju att pyssla och scrappa. Mest scrappar jag ju kort och även om den delen just nu ligger lite på is, så har bloggen stundtals mest innehållit mina scrapalster.

Den senaste tiden har det mest handlat om min viktminskning. För genom att bloggens karaktär och dess innehåll förändrades, tillkom ju nya läsare. Jag själv sökte mig till nya bloggar att läsa och fick kontakt med nya människor. En sådan underbar vän är Lena, som jag även träffat 2 ggr. Det finns bloggare som jag följt, och som följt mig från starten (2006). 2 sådana pärlor är Kiqi och Tonårsmorsan.

Så ja, i viss mån är bloggen som terapi för mig. Genom att ventilera en del av det som rör sig inom mig, får omvärlden reda på detta - vissa kan känna igen sig, andra kan förundras eller säga emot. Det spelar liksom ingen roll för det är mina behov som styr.
Istället för att en terapeut ger mig feedback får jag det av er som läser, även fast jag vet att det är många många fler som läser än som lämnar kommentarer. Det visar mitt statistikprogram :)

Nä go'vänner nu ska jag iväg på fest. Vi ordnar en stor 60-års fest för chefen på jobb. Ska verkligen bli kul!

5 kommentarer:

Kati sa...

Hej! Jag har utmanat dig på min blogg... anta den om du vill...

Trevlig helg!

Kati

Lena sa...

Jag är fullständigt övertygad om att jag inte hade kommit så långt på min viktminskningsresa utan bloggen och mina goa bloggvänner. Så bloggen = terapi är sant för mig. Tack för de snälla orden, och jag tycker det är synd att vi bor så långt ifrån varandra, annars hade vi setts mer än 2 ggr.... Fast det känns som om vi känner varandra bättre än så :) Kram och ha det så bra! FREDAG!!

Lena sa...

Sorry, missade att kati också utmanat dig...

Bantningspiller sa...

Nice blog

Anonym sa...

A encyclopaedic fitness program tailored to an individual wish very likely focus on harmonious or more clear-cut skills, and on age-[3] or health-related needs such as bone health.[4] Numberless sources[citation needed] also cite noetic, societal and nervous health as an important ingredient of total fitness. This is over presented in textbooks as a triangle made up of three points, which impersonate solid, poignant, and loony fitness. Bones well-being can also forestall or act towards many persistent salubrity conditions brought on next to detrimental lifestyle or aging.[5] Working pass‚ can also serve people saw wood better. To live sturdy it is mighty to engage in navy surgeon activity.
Training

Specific or task-oriented [url=http://www.pella.pl]fitness[/url] is a living soul's power to fulfil in a definite vigour with a sober expertness: for case, sports or military service. Specific training prepares athletes to appear as stream in their sports.

Examples are:

400 m sprint: in a sprint the athlete requirement be trained to master-work anaerobically all the way through the race.
Marathon: in this specimen the athlete requirement be trained to work aerobically and their perseverance requisite be built-up to a maximum.
Many alight fighters and constabulary officers undergo unvarying fitness testing to determine if they are skilled of the physically hard tasks required of the job.
Members of the Collective States Army and Army National Watchman necessity be able to pass the Army Tangible Health Test (APFT).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...