Sidor

lördag 10 oktober 2009

Skogstokiga Chanukka-kort

Fick en förfrågan om jag kunde göra 2 chanukka-kort. Javisst sa ja....men oj. Jag kunde ju inte mycket om denna judiska högtid. Förvisso har jag vänner som är judar men jag kommer bara ihåg att de tänder ljus och får massa presenter under 8 dagar. Så vad gör man? Jo, man GOOGLAR!

Efter lite efterforskning fattade jag att den 9-armade ljusstaken menorah stod i centrum, liksom ljus och de 8 dagarna som man firade. Lika så ett spel som kallas driedl, som är en snurra med olika hebreiska tecken som har olika innebörd för spelet. Jättekul oc jag har lärt mig massa nytt.
Så här blev resultatet



Den skogstokiga Prins Bus blev en kille med kalott. Davidstjärnan har jag själv ritat och klippt ut, och den fick också tjäna som menorah.


Den skogstokiga tjejen med blombukett blev utan bukett och så målades hon att se ut som tjejen som ska få kortet, Rebecca. Här ser ni driedln som jag själv ritat, liksom de hebreiska tecknen som alla sen är lackade med 3d-lack. I löööööv 3d!

Hoppas de blir nöjda. Nu är ju inte chanukka förrän 12 december i år men jag är glad att de var ute i god tid!

4 kommentarer:

L8 sa...

Kanonfina! Gillar också 3dlack och så tycker jag dina smådetaljer som ex. glitternagellacket på flickan är super. Det är sånt som lyfter ett kort!
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kramis

Bella sa...

Så fina kort du gör! Verkligen! :)
..och ja, tack gode gud för google :)

Mysan sa...

Jättefina, o vilket jobb du lagt ner!

Mamma Russin sa...

hej hej

du gör så otroligt vackra kort.. Fattar inte hur du hinner, det måste vara ett väldans pyssel och får "till" allt.. :)

hur lång tid tar ett kort att göra?

hoppas du mår bra, kramar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...