Sidor

fredag 2 september 2011

Lättsvalda proteinrika favoriter i repris

När man har svårt att svälja som jag har nu, får man äta sånt som är lättsvalt...dvs mestadels glider ner av sig själv i en något sörjig konsistens.
Har mer eller mindre levt på havregrynsgröt med proteinkick, kesoplättar  och mandelbröd gjort i micron
Snabbt, enkelt, mättande och nyttigt. Jag har satt mobilen på ringning så jag inte sover över mina mattider, kroppen mår betydligt bättre om den får ipyttsat sig lite näring mellan varven även om aptiten för min del är som bortblåst och tanken på att svälja är avskräckande. Recepten hittar du genom att klicka på respektive understruken länk. En sak jag har kommit på när det gäller mina kesoplättar, mixar jag smeten slät med hjälp av stavmixern så äter både maken och sonen dem med, för då varken vet de eller känner de att de innehåller keso :)
Ibland är jag så smart så jag kan klappa mig själv på axeln ;) och sedan ICA började ta in mandelmjöl slipper man stå och mixa mandlar själv - det är redan klart!




Så alla ni som säger att ni inte gillar konsistensen eller smaken av keso, prova att mixa den slät, antingen till en röra med valfritt innehåll (perfekt till skinka, skaldjur, tonfisk, kyckling eller varför inte bär?!). Kanonbra proteinkälla! Finns även som laktosfri, glöm inte det!
Nu ska jag försöka få i mig lite gröt, snart väntar ett besök till doktorn. Har inte sovit mkt inatt, öronen värker så jag får dåndimpen! Trots panodil, högläge och näsdroppar. Har aldrig haft så ont i dem....o halsen är som en rasp, lungorna tungandade - tur för mig så skickade syster yster över mer medicin till mig igår då den jag hade hemma tog slut och recepten var uthämtade. Vad skulle jag gjort utan familjen?!

4 kommentarer:

Helene sa...

Låter inget vidare...
Krya på dig !!
Kram Helene.

Kati sa...

Krya på dig!... och ha en så bra helg som det nu går att ha...

Kati

Lena sa...

Men du, bara en liten fråga från okunniga mig... Om man nu mixar keso, så blir det ju samma konsistens som kvarg/kesella. Varför kan man inte lika gärna använda det? Mindre fett, redan färdigmixat osv... Nu tror jag inte jag skall prova kesoplättarna ändå eftersom det är lite för mycket ägg för mig... men jag bara undrar. Innan Valio började med den laktosfria matkvargen så mixade jag deras Cottage Cheese. Inte var det lätt, men det gick. Nu behöver jag ju inte mixa. Jag vet att det ena är färskost och det andra kvarg, men det spelar väl ingen roll? Hade man inte lika gärna kunnat göra plättarna på kvargen? ...?

Soulsister sa...

Lena, man ska inte vara rädd för all typ av fett. Vi behöver fett också, men rätt sort. Det blir inte samma konsistens som på kvarg, det blir mkt tjockare.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...