Sidor

tisdag 13 september 2011

Utvärdering av migg BAKEPRO-pizza experiment

Igår gjorde jag som sagt ett litet experiment med att ersätta allt vetemjöl i Leilas pizzadeg mot dinkelmjöl och BAKEPRO. Degen jäste utan problem, men blev väldigt "kladdig" och fick liksom "mättas" i efterhand med mer bakepro och dinkelmjöl för att kunna kavlas ut till en pizza. Vi brukar ju göra det på en braspanna och dela in den så var och en kan få den topping den föredrar. Tomatsåsen kokas upp på passerade tomater, rejält med vitlök och oregano, lite paprikapulver och aromat. Ibland delar jag såsen och kryddar på min och makens del med cayennepeppar. Mums!
Sonen fick strimlad kalkon och ost (mozzarella och icas pizzaost). Jag och maken tog stark spansk korv, soltorkade tomater, mozzarella och pizzaost.

 Botten blev hög och fin, mer kompakt än vanlig pizzabotten men ändå fluffig. Svårt att förklara, men för mig som har svårt att äta vitt bröd gick detta utmärkt att äta. Det blev liksom inte så degigt.
Sonen och maken åt på utan att kommentera mitt lilla experiment, alltså märkte de inte någon skillnad. Enda märkbara skillnaden var att bitarna var mer mättande än normalt, så alla åt mindre än normalt. Alltså blev det mer rester till idag :)
Sonen tog sig även en slize till kvällsfika innan han gick och lade sig, så bättre betyg än så får man inte. Maken packade själv ner pizza till dagens matlåda så jag utgår från att jag göra så här fler ggr.
Jag funderar på hur den blir om man byter ut dinkel mot sojamjöl. Någon som testat?

2 kommentarer:

Helene sa...

Den pizzan lät god !!
Bra när man kan byta ut så där.
Ha en bra dag.
Kram Helene.

Lena sa...

Det lät spännande... fast att göra en pizza för mig lär ge mig mat i6 dagar... :) Nöjer mig nog med min goda mini-tortilla-pizza, men frallor eller något hade varit gott att prova. Fast jag är urkass på att baka bröd...

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...