Sidor

torsdag 1 september 2011

Att laga tacopaj utan fungerande smaklökar

Är hemma från jobb, misstänker att jag både har bihåleinflammation och öroninflammation. Ska till doktorn imorgon, för kass e ja.
Men mat måste ändå lagas, det är ju extra viktigt att äta när kroppen är sjuk, även om maten inte alltid smakar....så är det för mig nu. Jag kan äta i princip vad som helst utan att smaka vad det är, trist till tusen!
På menyn idag stod tacopaj, så det var bara att sätta igång. Satt dock på en stol vid spisen och stekte färsen...

Pajbotten:
2 dl Pofiber
1½ dl dinkelmjöl
125 g smör
1 ägg
1 nypa salt
1 msk salt
Blandas till en deg och trycks ut i en form, naggas med gaffel och förgräddas i 10 minuter på 200 grader.

Tacofärsen kan kryddas precis efter egna önskemål, vissa har endast i tacomix, jag tillsätter även paprikapulver, cayennepeppar och soltorkade tomater (smått hackade)
1dl passerade tomater och 1 dl matlagningsgrädde (milda mat 4% för min del)

Riv ca 2 dl ost (valfri smak)

Ta ut det förgräddade pajskalet, fyll till hälften med färs, strö över 1 dl ost och därefter resterande färs. Täck med resten av osten. In i ca 20 minuter på 200 grader.

Serveras med valfri sallad och ev en klick creme fraiche eller matlagningsyoughurt. Jag har även jalapeños vid sidan om, MEN det är mkt godare om man har dem i färsen (det funkar mindre bra när man har barn i min pågs ålder).
HUR den smakar vet jag inte än då den just nu står och svalnar lite. Men det ska bli mkt intressant att observera familjens miner då de äter den...jag har ju inte kunnat smaka av under tiden jag lagat den.....kan bli riktigt intressant ;)

3 kommentarer:

Suzan sa...

ser gott ut!!

Sandra sa...

Underbart gott!

Kati sa...

Mums (tror jag)...hihi...ser gott ut för ögat i allafall!

Krya på dig!Kram!

Kati

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...