Sidor

fredag 22 oktober 2010

Ska barn få betalt för att hjälpa till hemma?

Vår son är duktig på att spara. Varje vecka får han 20 kr i veckopeng. Ibland köper han en tidning för pengarna men oftast så sparar han. Han brukar ha sett ut saker i förväg som han vill ha som han sparar till. Just nu är det ett legospel. Det kostar 329 kr och han har nästan så han kan köpa det.
Vi gav honom en utmaning förra helgen. Om han hjälpte till att rensa ogräs, hjälpte maken att byta till vinterdäck samt storstädade sitt rum skulle han få "lön" (han gillar uttrycket).
Ni kan tro han jobbade hårt, han rensade ogräs som en galning. Han hjälpte maken att byta däck och var superstolt efteråt. Han fixade inte hela rummet utan det ska tas idag, och då får han sin "lön".
Jag vet sedan tidigare tillfällen att jag mötts av olika reaktioner, vissa tycker inte att barn ska betalas för att hjälpa till hemma andra tycker det är helt okej.

Min son får inte betalt för att göra  vardagssysslor här hemma. Hans "uppgifter" är att duka fram till maten och plocka undan efter sig när han har ätit. Han ska också städa på sitt rum och hjälpa till med andra småsaker här hemma. För detta får han inte "betalt". Däremot tycker jag och maken det är okej och sporrande att han kan "tjäna pengar" till saker han sparar till. Vi uppmuntrar sparade. Att han får kämpa lite för saker han vill ha. Han är enda barnet så det är like ofrånkomligt att han är bortskämd. Inte så mkt på saker som på tid och odelad uppmärksamhet.

Vad tycker Du?

14 kommentarer:

Linda H sa...

Jag tycker det är SKITBRA!!!
Barn ska inte få allt serverat och de ska lära sig att det lönar sig med hårt jobb och ju tidigare desto bättre (inom rimliga gränser såklart)
Jag tycker att du är en jättevettig mamma med klar och tydlig gränssättning, uppmuntran, omsorg och mycket tanke bakom allt du gör och säger.

Många kramar till dig!!

Ninja Ister sa...

Jag tycker nog som du - alla har sina vardagssysslor som bör göras, man har en funktion att fylla i familjen, jag tror det är viktigt. Veckopengen ska inte spegla de vanliga sysslorna utan vara mer som en "grundlön" som bör räcka till lite sparande också.

Sen kan man göra extrasaker och få lite betalt för det - just sånna där saker som du skriver. Jag tror att det sporrar till att lära sig en massa nyttigheter också!

Cinderella sa...

Inget fel i det tycker jag. När barnen var mindre hade vi ingen struktur på fickpengarna, de fick pengar närhelst de behövde och vi köpte allt av godis, snacks, tidningar etc. Numera får dottern sitt studiebidrag och yngsta sonen månadspeng (äldsta sonen går på universitetet så han klarar sig själv) men allt "dyrare" de behöver köper vi.

Alldeles nyss läste jag hos Pernillas Viktresa att ena dottern får extra för att laga fredagsmiddagarna och jag tycker det låter som ett perfekt upplägg! Inget fel i att få extra när man presterar extra.

scrapmoster sa...

Jag håller med föregående talare. Tycker inte det är att betala utan mer att det är ett sätt för barnen att tjäna pengar på. En uppmuntran som du själv säger helt enkelt. Men jag håller med dig - folk har verkligen åsikter om detta.

Spännande de där Gojibären. Men jag blir lite tveksam för dietister sa att torkad frukt är rena sockerfällan och att de dessutom kan fastna i tarmen.... Nu tror ju jag på ALLT som dietisten säger så ja...not!! Funkar det för dig så ska jag nog testa lite längre fram.
Kramen i

Pippi sa...

Tycker som du här.

Mina barn har varje vecka olika uppgifter dem ska hjälpa till med i hushållet - duka, plocka in ren, tvätt plocka ur diskmaskinen och hjälpa till med matlagningen. Dessutom ha ett rum, utöver sitt eget att ha ansvar över så det ser snyggt och städat ut. (Det sista går lite så där med, det är nytt och håller inte lika hårt på att det måste göras.) Vi är många i familjen och tycker att alla måste hjälpas åt. Vi ger inte barnen lön för att göra vardagssysslorna och dem har månadspeng. Mina två äldsta (17 och 18 år gamla) har ansvar för matlagningen en dag i veckan var 14 dag - min man och jag finns i närheten och assisterar dem vid matlagningen. Detta är för att dem ska bli bekanta med att stå vid spisen, inom en inte allt för avlägsen framtid kommer dem att flytta till eget och då måste dem klara sig själva.

I måndags då min man råkade utför en arbetsplats olycka och skadade sitt finger, var barnen otroligt duktiga att hjälpa till här hemma. Min näst äldsta dotter ställde sig självmant vid spisen och började steka falukorv och koka mackaroner, medan jag cyklade och hämtade Viktor på fritids. På så vis tjänade vi in mycket tid.

Kram

S sa...

Jag håller också med.

trevlig lördag!

Lena S sa...

Jag tycker som du. Dom ska belönas vid extragrejer men det vardagliga ingår.

/Lena S

Helene sa...

Klart dom ska få lite lön om dom hjälper till med "speciella" saker...Absolut tycker jag.
Ha en fin lördag.
Kram Helene.

Lena sa...

Tycker att ni resonerar helt rätt. Jag fick betalt för att städa hela huset varje vecka när jag var i tonåren. Fick mitt studiebidrag redan som 12-åring, men det skulle räcka till ALLT. Kläder, resor till mamma som inte bodde i Göteborg och nöjen. Behövde verkligen extrapengarna för att få råd med det. Lite väl hårt kan tyckas och min syster (13 år yngre) hade det betydligt lättare än vad jag och bror hade. Men men, inget att gräva ner sig för. Ha en skön myskväll med dina pågar och Alice! Kram

Michaela sa...

Jag tycker inte att man ska få betalt. Alla måste ju lära sig hur ett hem fungerar och sipper man hjälpa till hemma vilken trevlig chock det blir när man flyttar hemmifrån ;)
Sen när dom blir äldre brukar man ju ge månads peng eller veckopeng så inte ska man behöva betala för att barnen ska plocka undan disken efter sig.
Varför fundera ingen på att betala mig??? Jag diskar och damsuger hänger tvätt ;)

Michaela sa...

Hann trycka iväg innan jag vr klar.
Tycker att det där med "lön" för stora saker är positivt för att uppmuntra till det där lilla extra, och då får man ju samtidigt prova de saker som inte ingår i varjedags livet (disk damsugning ni vet)
Trevlig helg

Anonym sa...

Jag och min man håller med, det är helt okej att barnen har sysslor som ska göras för veckopengen, men att de även har en "löne-lista" som vår son har. Den sitter på kylskåpet, vi har kommit överens tillsammans om summorna, så han kan när han vill ta tag i något för att tjäna lite extra pengar. Det funkar så där... i början tyckte han det var jättekul men nu har han blivit lat. Men så är han 12 år, början till tonårstrots kan skönjas, och han är lat, lat, laaaaat!

Men i början funkade det som sagt bra, och jag tror att det är bra - även om det inte biter på vår pre-teen! ;-)

Nina sa...

Jag tycker du gör helt rätt. Mina barn måste oxå hjälpa till med saker hemma, ungefär samma saker som din påg. Och tack vare att dem kan hjälpa till utan betalning så tycker jag absolut man kan sporra dem att tjäna lite extra. Det gynnar bara dem i framtiden enligt min åsikt iaf. Så, you go girl! ;o)
Fortsatt trevlig helg och bamsekram

Anonym sa...

Håller med precis.
"Lön" är ju en uppmuntran till att göra det utöver vardags sysslorna.
Kram Malin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...