Sidor

söndag 17 oktober 2010

Farmors allt-i-allo-gryta

Berättade för Lena om min farmors allti-i-allo-gryta härrom dagen och hon bad mig lägga upp receptet här på bloggen. Storyn bakom är att jag en kväll för mååånga år sedan (jag var ca 7 år) var hos farmor och hon visste inte vad vi skulle äta till middag. Det hela slutade med att hon helt sonika tog det hon hade hemma, ner med det i en stor kastrull och sen fick det stå där och puttra. Ni kan tro det blev gott! Därefter var det en klar favorit för både mig och sedermera min syster. 
Basen är kalvfärs (funkar med vilken färs som helst), vitlök (massor), bambuskott, majskorn, krossade tomater, sambal olek, cayenne peppar, paprika pulver, tomat puré och lite mjölk.
Det är enkelt, gott och perfekt till storkok som man kan frysa in. Farmor serverade den som den var med lite sallad men man kan helt klart servera den till ris. På tallriken ovan har jag lite melon till för jag fick den liiite väl stark. Jag har även i morötter....reglen är ju att man tar vad man har hemma :)
Jag tog undan några skopor i en annan kastrull till sonen innan jag kryddade på med sambal....ett tips om ni som jag har kryddkänsliga barn.

4 kommentarer:

Gittans Pysselsida sa...

Jag har idag provat ditt recept på gottigottgott-kassler. Gu´va´det var gott ...det blir fler ggr....tur att det blev till två ggr idag.

// Inga

Lena sa...

mmm den skall jag prova någon gång. men inte idag, har lagat ca 35 portioner (lena-portioner) mat i helgen, det får räcka. men det skall bli gott att prova något med färs, det har blivit lite väl mycket kyckling idag. allt skall ju få plats i frysen också... kram

Maribella sa...

Lite Kajsa Varg principen!?!
Låter oemotståndligt gott....

scrapmoster sa...

låter så himla gott det mpste jag pröva. Här hemma älskar vi vitlök så det är inga problem.

Kramen i

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...