Sidor

torsdag 21 oktober 2010

Power Foods

Jag har läst lite om Power Foods, dessa är extra fullproppade med antioxidanter och är väldigt nyttiga för dig.
Många av frukterna/grönsakerna på listan äter jag redan, men det kan vara bra att veta vad som är extra nyttigt när man står inför val i affären eller bjuds på fika ute på stan eller hemma hos någon.
Några av matvarorna jag fastnade för som jag redan äter mycket av är:
  • blåbär, tranbär och russin
  • valnötter
  • avocado
  • tomat, spenat, sparris, broccoli och squash
  • lime/citron
  • vitlök och ingefära
  • morötter och rödbetor
  • sojamjölk
  • tonfisk
  • svarta bönor och kidneybönor
Något jag däremot inte äter som uppenbarligen är bra för en är
  • lax (gillar jag INTE)
  • quinoa
  • grönt te 
  • bok choy
  • acaibär
  • gojibär
Det jag kommer försöka prova av ovanstående lista är quinoa, acai- och gojibär (om jag kommer på var jag kan köpa dem) och så ska jag dricka mer grönt te. Min man älskar grönt te så det finns alltid hemma. Jag är inte så glad för grönt te men ska dricka minst en kopp/dag. Vill du googla begreppet kan du även söka på super foods.

2 kommentarer:

scrapmoster sa...

Det låter kul att prova nya saker. Själv har jag fått bassning - igen- och nu återgott till mosmaten igen...suck. Jaja min tid kommer den också...

KRamen i

Chrissan sa...

Gojibär såg jag på ICA igår.
Har inte testat men funderat på det.
Nyfiken på hur det smakar.:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...