Sidor

söndag 25 mars 2012

Meatzza

Har surfat runt en del på olika matbloggar med åren, för att få inspiration och variation till min matlagning. Jag följer ju sällan ett recept utan byter ut och lägger till som det passar mig.
Ett recept som tilltalade mig, då vi äter mycket kött här hemma (med kött menar jag både nöt, fågel, fisk, lamm o fläsk), var meatzzan, dvs pizza med botten av färs.
Så här gjorde jag "min" variant
 Blanda 500g nötfärs (10%) med 3 ägg och de kryddor som tilltalar dig. För min del chili, peppar, massa vitlök, lite aromat (eftersom Dukan säger man ska undvika salt) samt paprikapulver.
Bre ut allt i en braspanna (ha med fördel bakplåtspapper under) och är det svårt så lägg ett papper till över och kavla ut färsen.
In i ugnen på 225grader i ca 15 minuter.
Under tiden kokte jag min tomatsås....med massa vitlök
Fyll sedan meatzzan som du skulle en vanlig pizza. "Min" sida toppades med färska champinjoner och färsk bladspenat medan pågarna ville ha salami.
 In i ugnen i ytterligare 10-15 minuter beroende på din ugn och tjockleken på din meatzza efter att all fyllning lagts på.
Så här såg min ut när den var klar för servering.
Det var inte bara gott utan också otroligt mättande. Sonen gav rätten tummen upp och var tyst under större delen av middagen, vilket är ett gott betyg....eftersom han då åt mer än snackade ;)
Bäst av allt, där är man över till imorgon också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, det där ser inte helt fel ut. Yummy. Detta får vi testa ikväll. Tack för tipset!

/MoNiKa

anna sa...

Detta var något nytt :) Har aldrig hört talas om detta innan. Men det smarrigt ut. Får testa en dag
Kram

Michaela sa...

vad nyfiken jag blev på att prova :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...