Sidor

lördag 17 mars 2012

Malin Ewerlöfs löpschema

Vaknar upp med rejäl träningsvärk, ffa i höfterna och insida lår - efter gårdagens löpning. Gött! Ska ut imorgon igen tänkte jag. 3 minuters gång, 1 minuts löpning. Fick tipset om Malin Ewerlöfs löpschema som ser ut så här:
Inled alla pass med 10 min rask gång som uppvärmning.
Vecka 1:
Pass 1: 20 min löpning. Varva 2 min jogg med 2 min rask gång
Pass 2: 20 min löpning. Varva 3 min jogg med 2 min rask gång
Pass 3: 20 min löpning. Varva 4 min jogg med 2 min rask gång.

Vecka 2: Pass 1: 25 min löpning. Varva 3 min jogg med 2 min rask gång
Pass 2: 25 min löpning. Varva 4 min jogg med 2 min rask gång.
Pass 3: 30 min löpning. Varva 4 min jogg med 2 min rask gång.

Vecka 3:
Pass 1: 32 min löpning. Varva 4 min jogg med 1 min rask gång
Pass 2: 33 min löpning. Varva 5 min jogg med 1 min rask gång
Pass 3: 34 min löpning. Varva 6 min jogg med 1 min rask gång

Vecka 4:
Pass 1: 35 min löpning. Varva 6 min jogg med 1 min rask gång
Pass 2: 36 min löpning. Varva 6 min jogg med 1 min rask gång
Pass 3: 37 min löpning. Varva 6 min jogg med 1 min rask gång.

Vecka 5:
Pass 1: 37min löpning. Varva 7 min jogg med 1 min rask gång
Pass 2: 38 min löpning. Varva 7 min jogg med 1 min rask gång
Pass 3: 39 min löpning. Varva 8 min jogg med 1 min rask gång.

Jag tror (vet ej) om 2 minuters löpning är för mkt att börja med, men tror jag ska försöka....är det för mkt startar jag med 1 minuts löpning tills jag klarar 2 minuter. 
Nu undrar jag bara vad jag ska ha för skor? Någon som vet? Ninja? Vad säger Du?

5 kommentarer:

Habibty sa...

Bra tips! Är sugen på att börja springa men min rygg är lite halvkänslig men med bra skor och att ta det lugnt i början kan det nog gå bra hoppas jag.
Lycka till och ha en skön lördag!
Kram!

Ninja Ister sa...

Du kommer att orka två minuters löpning - du ska inte springa fortare än att du orkar! Jag startade med 3-2 metoden med två otränade och de orkade 5K på det viset!

Skor - tja, själv springer jag numera i Fivefingers och går mer och mer till icke-dämpade skor.

Men prova dig fram, så länge du håller dig under 3 asfalt-mil i veckan spelar det faktiskt ingen större roll.

cee sa...

http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm
jag började med denna planen finns app också till mobilen. Det funkar jättebra... just nu är jag uppe på 10k programmet joggar nu 15min x 3 eller ja jag skall ta tag i det igen har haft en liten för lång paus efter influensan. Men nästa vecka startar jag igen på min löpträning. Kom ihåg när jag började på 5k förra sommaren att det var jobbigt med jogga 3 min osv och nu är man uppe i 15 min ja och 30 min osv utan stopp och det är inga problem. :)
Hejja hejja kram Cee

Suzan sa...

Mina bästa skor är sacouny fastwitch (fr prisimport.se) o mina nästbästa är nike lunarglide.

Åsa sa...

Jag har också Saucony. Jag ska också komma igång att springa nu.

Tips är att gå till löplabbet, jag tycker det är värt att ha riktigt utprovade skor. Det gör det roligare att springa och "oron" över att skorna är fel försvinner.

Lycka till! Det är alltid stimulerande att läsa om all din energi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...