Sidor

lördag 25 juni 2011

En underbart härlig midsommar!

Gårdagen försvann i ett haffs, rätt va det var, va klockan 00.40 och fråga mig inte var tiden tog vägen. Men skoj hade vi!
Vi inledde dagen med lekar för både barn och vuxna. För oss vuxna blev det 3-kamp bestående av vattenflasksbowling (10 ½ liters petflaskor fyllda med vatten som skulle slås ner med hjälp av en såttig liten barnboll), power hoops rockning och vissling efter kexätning.
Jag och T blev det vinnande laget (såklart!) och kunde (ödmjukt) njuta resten av kvällen med segersötman vilande över oss.
Efter lekarna blev det mat, sill för dem som ger sig på denna hemska "delikatess" och köttbullar för oss andra. Köttbullarna var försvinnande goda, 2,6kg färs hade jag rullat och där var inte en köttbulle över. Bra betyg för min farmors gamla recept!
Vi jobbade oss igenom mitt vishäfte och snapsarna var många och goda.
Barnen badade x flera, lekte och stojade. Precis som det ska vara. Det blev fiskedamm under eftermiddagen vilket uppskattades även av de lite större barnen.
Jordgubbarna slank ner med vispad (och ovispad) grädde och till kaffet serverade jag mina jordgubbsmuffins med vitchoklad frosting. Barnen fick specialare....
När klockan var runt 21.30 drogs grillen fram och det serverades helgrillad fläslytterfilé, choritzo korvar och kycklingkorv (till barnen) samt fransk potatissallad.
En som särskilt uppskattade korven var systerdottern som åt inte mindre än 2 korvar helt själv!!!!
Kvällen avslutades med lite sällskapsspel. Allt som allt en toppenkul midsommar! Vi kom inte i säng förrän en bra bit efter 02.00 och imorse vaknade jag lite över 7 men kunde lägga mig igen då hela familjen sov, inte ens primadonnan behagade gå upp. Jag gick dock upp efter en timme då jag inte kunde sova mer....jag kände att jag behövde återställa vätske och elektrolytbalansen i kroppen....dvs dricka vatten, kaffe, ta panodil och äta något....
Sonen kom upp först kl 10 och nu väntar snart Midsommarmarknaden på Sibbarp nere på Limhamn, en tradition sedan barnsben, men då höll den till i Hammars Park. Hoppas vädret håller i sig och regnet håller sig borta. Just nu är det molnigt men uppehåll.
Hoppas ni hade en bra midsommar, oavsett ni festade, jobbade eller "bara tog det lugnt".
Må gott!

2 kommentarer:

Lena sa...

Vad mysigt ni ser ut att ha haft det, kan förstå att det var lite ont i håret igår :) KRAM

Evas Pyssel sa...

Vad rolig midsommarafton du haft, lekar och skoj , en riktig toppendag och kväll. Kram Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...