Sidor

söndag 17 oktober 2010

Varför gillar Du hösten?

Jag är en sommarmänniska....jag är född mitt i varmaste sommaren och älskar solen. Kylan och jag kommer inte lika bra överens. De övriga i min familj bortsett från mamma och svågern är födda under hösten och vintern, maken, systeryster, sonen, systerson och systerdotter, svärmor, svärfar, pappa, sonens kusiner på makens sida, min mormor....ja alla! Så jag är omgiven av höst och vintermänniskor.
För er som följer min blogg så vet ni att jag tänker mkt, jag jobbar hela tiden med att ändra mitt tänk.....särskilt vad gäller min kropp. Man ska tänka positivt.
Så nu har jag bestämt mig för att hitta det positiva med hösten, en lista över vad som faktiskt är bra med denna årstid.
Here goes:
  • Eftersom det blir mörkare tidigare om dagarna kan man tända massa levande ljus och sitta inne under en filt och mysa!
  • Naturens färger förändras från vackert grönt till en färgsprakande palett av rött, brunt och orange. 
  • Svampfrossa! Skogen dräller ju av dessa smarrigheter, särskilt KANTARELLER! Mums!
  • Jag tycker det är fint att pynta utsidan med lite pumpor, ljung och silver ek.
  • Grannen brukar komma in med en påse höstäpplen från hennes trädgård. Goda att äta, smarriga att göra paj på. 
  • Det nalkas mot jul. Även om jag inte gillar vintern så älskar jag julen....och nedräkning är spännande!
  • Idol börjar sina sändningar under hösten....aj lajk!
  • För en gångs skull är det kul att handla lite varmare höstkläder.
Myspace Graphics

Vad tycker DU är bra/positivt med hösten?

6 kommentarer:

Lena sa...

Jag är ju också född mitt i varmaste sommaren, men jag gillar inte värmen. Är nog mera en vårmänniska... Men hösten är vacker och så länge det inte regnar och blåser så är det en OK årstid. Till skillnad från dig gillar jag inte julen, så jag har inget att se fram emot. Vintern hatar jag. SNÖ hatar jag. Men jag hoppas att jag kommer att gilla nästa sommar bättre då jag förhoppningsvis är lite mer bekväm i mindre kläder... Kram

Åsa sa...

Jag gillar hösten bäst av alla årstider.

Färgerna, luften, kraften i vinden.

Det är en nystart, ungefär som i skolan, nya året börjar på hösten.

Rutiner, jobb, eventuella kurser, socialt liv blir mer strukturerat.

Jag tycker sommaren är lite småtråkig. Numera bryr jag mig rätt lite om kraven på att jag "ska göra något ute på kvällarna för att det är sommar och då ska man ta tillvara på ljuset och njuta ute" och går ändå på bio eller något fast det är ljust och mitt i sommaren och gör annat inomhus.

Pippi sa...

Jag är också sommar människa, är liksom du född på sommaren. Försöker också hitta det positiva med både höst och vinter. Det jag gillar med hösten är framför allt alla de vackra färgerna, det är många gånger helt magiska färger och det gillar jag.

Kram

Evas Pyssel sa...

Jag är absolut en vår/sommarperson. Tänk när man känner det första takdroppet och snödroppar och vintergäck kämpar sig upp ur snödrivorna. Jag är född på våren. Är det kanske så att vi bäst hör hemma i den årstiden vi är födda? Jag tycker egentligen om variationen och det är väl vädret som gör att man gillar eller inte gillar. Ha en fin solig höstdag !!! Kram Eva

Evas Pyssel sa...

Jag är absolut en vår/sommarperson. Tänk när man känner det första takdroppet och snödroppar och vintergäck kämpar sig upp ur snödrivorna. Jag är född på våren. Är det kanske så att vi bäst hör hemma i den årstiden vi är födda? Jag tycker egentligen om variationen och det är väl vädret som gör att man gillar eller inte gillar. Ha en fin solig höstdag !!! Kram Eva

Annika sa...

Du är så diktig att ta hans om dig både fysiskt och psykiskt! Du är en inspirationskälla verkligen. Att kämpa med sitt tänk är verkligen inte lätt alltid men du kämpar på bra! kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...