Sidor

tisdag 19 oktober 2010

Våga prioritera dig själv

Våga välja dig själv, våga sätta dig själv i första rummet. Det är DIN HÄLSA, DITT VÄLMÅENDE som står på spel. Allt annat som kan tyckas vara viktigare, blir lättare att hantera när du själv mår bättre.
Du har tid. Vi har alla 24 timmar/dygn. 24 timmar för mig är 24 timmar för dig, varken mer eller mindre. Det är inte lätt att prioritera och få livspusslet att gå ihop. Men samtidigt behöver man inte vara atomfysiker för att göra det. Visar det sig vara fel prioriteringar ena dagen eller veckan är det bara till att omprioritera till nästa dag eller vecka.
Fundera vad DU lägger din tid på. När jag tittade på vad jag la ner min tid på så satt jag alldeles för mkt vid både tv och dator. Idag lägger jag ner max 3-5 timmar/vecka på tv-tittande (och vissa veckor inte ens det) och då endast utvalda program eller en film. Jag är bättre på att prioritera tid som är avsatt för mig själv och min hälsa. Antingen till träning, promenader eller att läsa självhjälpslitteratur eller jobba med mental träning.
Fram med almanackan om du som jag behöver skriva ner det du ska/vill göra. Men GÖR DET!
Många med mig känner att de inte vill ta av "familjens tid" men ägnar vi familjetiden åt familjen eller till att ränna runt och tvätta, diska, städa eller som ovan titta på tv? Är det så vi vill ha det? Jaaa, då fortsätter vi naturligtvis med det. Men många klagar "jag vill så gärna komma iväg och träna/gå på bio/umgås med väninnan men har inte tid". Ja alltid är det något, barnens aktiviteter, partnerns aktiviteter. Vi är dåliga på att sätta oss själva i första rummet.
Det finns ett ordspråk eller rättare sagt ett talessätt att "a happy wife is a happy life" detta gäller naturligtvis tvärt om också för mår en av parterna i ett förhållande inte bra smittar det av sig på resten av familjen. När jag mår bättre mår min familj bättre för då är jag en bättre mamma, bättre fru och bättre matte. Jag orkar mer, jag är gladare och klarar bättre av att hantera det jag ställs inför. Samma sak gäller ju för alla i familjen. Det gäller att kompromissa. Jag väljer att inte lägga ner tid på tex tv-tittande efter det att alla "måsten" är avklarade utan kan då göra det som är viktigt för mig. Jag ser till att komma iväg och träna när jag är ledig eller jobbar kväll. Det handlar också om att ta sig i kragen. Men står det i almanackan så är det bara att göra det. Det är svårt i  början men lätt med tiden.
Så kom ihåg:
"Selfish isn't a dirty word. It means we take care of ourselves and are able to give back."
Jillian Michaels

5 kommentarer:

Lena sa...

Du har rätt, man skall prioritera sig själv. Jag samlar kraft genom att vara ensam hemma, och det är lite lustigt att du skriver detta inlägg idag, när jag har skrivit om att hoppa av kören... Detta för att jag inte får tillräckligt med egentid och inte mår bra av det. Vi gör alla det vi blir lyckligast av. Ha en toppendag! Kram

Linda H sa...

Mycket klokt skrivet. Själv är jag rent värdelös på att få de 24 timmarna att räcka och det handlar säkerligen om hur jag prioriterar fel i många lägen. Alldeles för mycket facebook :-D
Kraaaaaaaaaaaaaam

Gittans Pysselsida sa...

Det var tänkvärda ord..sitter mycket vid datorn..har svårt att komma igång med det jag egentligen vill göra.
Ska läsa dina rader fler ggr och tänka till
Kram// Inga

scrapmoster sa...

Så sant, så sant. Vi är nog i allmännhet väldigt dåliga på att prioritera oss själva överhuvudtaget och gör man det så får man dåligt samvete istället. Det blir en ond spiral. Det gäller att hitta medelvägen tror jag- det som passar mig o min familj inte för att alla andra gör/funkar/brukar. Det är mig det gäller- här o nu.
Kramen i

Maribella sa...

Att prioritera är svårt, i synnerhet att prioritera rätt!!
Fina ord du skriver idag - jag tar till mej och begrundar!

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...