Sidor

lördag 16 april 2011

Hälsa för mig

Dag 31 av Bloggutmaningen
Hälsa för mig att må bra på olika plan i livet. Man kan lida av en allvarlig sjukdom men ändå uppleva hälsa enligt mig. Jag är än idag inte friskförklarad från min bröstcancer men upplever hälsa på många nivåer.
Jag är i god fysisk form (som naturligtvis kan bli bättre på många plan, men jämfört med för 1½ år sedan är det som dag och natt). Jag har en underbar familj och fantastiska vänner som ger mig näring och energi, stöd, uppmuntran och även en spark i baken när det behövs. Jag har ett jobb jag trivs med och kollegor jag uppskattar samt ser upp till, vilket inte är alla förunnat. Det ger mig arbetsglädje och en känsla av tillfredsställelse.

Min självkänsla, självbild och kroppsuppfattning är inte helt hundra men fan så mkt bättre än vid den här tiden förra året, och året innan dess. Så det tar sig liksom....det för mig är också hälsa. Mental hälsa.
Jag kan hantera mina demoner bättre och bättre för varje dag, vecka, månad och år jag lägger bakom mig och kommer förhoppningsvis en dag inte besväras av dem även om minner av dem alltid kommer vara skrämmande. Kanske går jag tom ur den kampen stärkt? Jag har i alla fall kontroll över dem, det hade jag inte för några år sedan då jag fick min diagnos. Dessa framsteg är hälsa för mig.

Jag känner att jag är en del av ett större sammanhang, en del av en gemenskap bland familj, vänner, kollegor, grannar, kompisar osv. Det är också viktigt, att känna att man har en plats. Det ger välbefinnande, det är tryggt.

Det här är hälsa för mig. Vad är hälsa för dig?
Du glömmer väl inte min TÄVLING?! Kom igen nu, en gratis ljudbok till din mobil! Det är super!

1 kommentar:

Miche sa...

För mig är hälsa att inte ha värk

/Miche

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...