Sidor

torsdag 4 augusti 2011

Vad är en powerwalk?

Jag har fått både kommentarer och mail med frågan om vad som räknas som en powerwalk och vad som är skillnaden mellan en pw och rask promenad.
Jag vet inte om det finns någon bra definition, men som jag har lärt mig är en powerwalk en snabb gång där man tänker på sin hållning och armrörelser. Ryggen sträcks, axlarna dras bakåt, magen hålls in och spänns.  Armbågarna hålls i 90 graders vinkel och händerna som hålls knutna trycks upp till brösten i varje steg. Armarna ska arbeta snabbt och intensivt under gången, allt för att maximera förbränningen.
Man skjuter också ifrån vid varje steg, mer bestämt än vid rask promenad, nästan på gränsen till att springa. Man ska få ett rejält flås.

Det finns säkert någon som inte håller med mig och som lärt sig något annat, men detta är vad jag menar med en pw.

2 kommentarer:

Lena sa...

OK, om man måste blanda in armarna i en pw, så är det out of the question för mig. Tyvärr. Kan inte hålla på och röra armarna, då pajar de. Jag fortsätter att gå på mitt sätt :) Kram

Anonym sa...

Jag tänker typ samma som du! Dock lärde jag mig på hälsopedagog utb att armpendling är rätt onödigt, gör varken till eller ifrån vad det gäller kondition och förbränning...
Men det känns bra!

Kram Maribella

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...