Sidor

tisdag 24 mars 2009

Ändra din inställning






Fortfarande hemma med sonen. Inte mkt med honom. Feber o ont i kroppen. Liten och väldigt ynklig. En helt annan kille än min stora självsäkra 6-åring som annars härjar här hemma. O vet ni vad?! DET SNÖAR!!! Var tog våren vägen?!

Har funderat vidare på det här med inställning till saker och ting. Inställning till oss själva.

Forskning visar att en pessimistisk syn på livet är en viktig orsak till depression, ångest och dålig hälsa. Men även om många tycks tro att pessimism är en medfödd egenskap så finns det sätt att förändra en negativ inställning. Det är inte så enkelt som att bara försöka se saker från den ljusa sidan eller att klistra på ett leende, men genom att följa råden nedan så kan du börja ändra din inställning till att bli mer optimistisk.

• Förneka inte negativa tankar. Låt dina negativa tankar sjunka in, men nöj dig inte med det - använd dem för att ta fram relevant information. Hur känner du? Varför känner du så? Är din reaktion rimlig i förhållande till situationen? Hur kan du ändra ditt perspektiv? Om du exempelvis känner frustration över jobbet, så ge dig själv utrymme att ventilera inombords. När de negativa tankarna fått utlopp kan du sedan ta dig en närmare titt på vad det hela verkligen handlar om. Om du känner dig ouppskattad, vad kan du då göra för att må bättre? Kan du prata med din chef, ta saker mindre personligt eller hitta andra sätt att nå uppskattning? Gör en konkret plan för att hantera situationen.

• Lyssna till dina nedvärderande tankar om dig själv och argumentera sedan emot dem. Om du till exempel är övertygad om att du aldrig skulle klara av att driva ditt eget företag, stanna upp och fråga dig själv VARFÖR INTE? Vad gör att just du skulle misslyckas? Hur kan du komma över dessa svagheter som du upplever att du har? Om du saknar självförtroende, peppa dig själv. Påminn dig själv om alla gånger du faktiskt har lyckats med saker – välj att inte lyssna på den inre kritikern.

• Gör något du gillar direkt efter en motgång. Även om det känns tungt när något inte gått som man hoppats så hjälper det att försöka ändra sin sinnesstämning till en mera positiv. Genom att göra något kul så kan du ändra ditt humör till det bättre och då t se det negativa som hänt ur ett annat perspektiv. Man är mer öppen för att hitta lösningar när man är på gott humör.

• Se motgångar som tillfälliga. När du märker att de negativa tankarna börjar ta över så påminn dig själv om att saker blir bättre. Om du har problem på jobbet eller med din partner, se på dem som temporära. Oavsett situation så finns det alltid något, om än litet, som du kan göra för att förbättra situationen. Genom att tänka så kommer du att känna dig starkare och hitta sätt att hantera motgångar.

• Undvik självuppfyllande profetior. Om du är övertygad om att du kommer att misslyckas så är chansen stor att du gör just det. Om du förväntar dig det värsta från andra så är det troligt att du får just den behandlingen. Tankens kraft är stor, om du fokuserar på det onda så skapar du inga bra förutsättningar för det goda att ta plats i ditt liv. Om du till exempel går på en fest med inställningen att det kommer att bli en tråkig kväll, så kommer du troligtvis inte att vara särskilt vänlig eller öppen för intryck. Med andra ord, du skapar din egen tråkiga kväll.

• Vägra vara ett offer. Känslan av att vara offer leder till inlärd hjälplöshet. Om du skyller dina problem på andra personer eller yttre omständigheter så undviker du att ta ansvar för ditt eget liv. Även om en hel del sker bortom ens egen kontroll så är mycket i livet upp till en själv. Livet kanske ger dig stryk emellanåt, men det är du som väljer hur du ska reagera på det.

• Öva positivt tänkande. Pessimister ser problem som permanenta, allomfattande och personliga, Optimister, däremot, ser problem som temporära, specifika och hanterbara. Ett exempel: Din vän är arg på dig för en kommentar som du har fällt. I stället för att tänka "Vänskapen är över för alltid" (permanent), säg till dig själv att genom att prata med din vän och reda ut situationen så kommer hon/han att med tiden förlåta dig (temporärt). Ersätt tanken "Jag strular alltid till vänskapsrelationer" (allomfattande) med "Jag skulle inte ha sagt så, men jag är ändå en bra vän" (specifikt). Sist men inte minst, undvik att fastna i tankar som "Jag är en hemsk person" (personligt), tänk i stället "Jag har sårat min vän och borde ta tag i det" (hanterbart).

5 kommentarer:

Bruno sa...

Phew va lång text! Men väldigt nyttig!

Många tänkvärdeheter, i alla fall för min del.

Ha en bra dag
kram

Sara§ sa...

Alla är visst sjuka nu..
Hoppas Sonen kryar på sig.

Haha de var ett sånt impuls inköp som man verkligen inte brukar göra, men jag hade lovat John att få köpa vad han vill för att han har innan jag fick jobb burit de mesta av den ekonomiska delen .. sen när jag fick jobb sparade jag och gav honom möjligheten att köpa vad han ville ha.

Men han ville lixom inte ha nått speciellt, tills i går..
Haha..

Hoppas sonen kryar på sig..
Sj så sitter jag här med jordens förkylning och känner mig allmänt pest.
Ska jobba i dag ÅNGEST att vara sjuk, måste pilla i mig massa tabletter så man orkar haha.

Therése sa...

Jag undrar också vart våren tog vägen :/ Snart April och det kommer snÖ??

Jenny sa...

Jag tror stenhårt på medvetandets makt! Väldigt bra inlägg!

annsan_s sa...

Hejsan!

Du har en utmärkelse hos mig!

Kram
annsan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...