Sidor

torsdag 21 april 2011

Hemmagjorda knäckebröd

Sonen och jag bakade knäckebröd igår. Väldigt enkelt, snabbt att förbereda!

Till 1 plåt (braspanna)
2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrö
0,5 tsk salt
0,5 dl rapsolja

Rör ihop alla ingredienserna i en bunke och häll över 2,5 dl kokande vatten. Rör om. Bred ut
smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Skär rutor och häll över lite flingsalt. Grädda på 150 grader
i drygt en timme (har du varmluftsugn så kan du ev sänka värmen lite)
Sonen gav knäckebröden full pott, så det blir till att göra dem fler ggr. Receptet är inte mitt, jag har antingen fått det av någon eller hittat det på nätet, kommer inte ihåg. Jag hade det nedskrivet på en lapp i min receptbok. Tänk på att bröden kan vara lite mjuka när man tar ut dem ur ugnen, men stelnar så snart de svalnat. Berätta gärna om du provar att baka dem!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...