Sidor

torsdag 31 januari 2013

Kesobröd á la Soulsister

Eftersom jag går hemma med pågen som är sjuk, och väldigt lätt blir rastlös bestämde jag mig för att baka. Har sett flera recept på kesobröd på nätet, men antingen innehåller de kokosfett eller något annat min mage inte klarar av eller så verkar de på tok komplicerade för mig.

I alla fall, idag bestämde jag att på vinst o förlust göra ett "eget" utav det jag hade hemma och så här med facit i hand är jag MYCKET nöjd.


2 limpor
100g oskalade sesamfrön
100g hasselnötter
 100g fiberhusk
1dl solrosfrön
2dl havrekli
2dl mandelmjöl
5 tsk bakpulver
ca 4 krm örtsalt

Mixa hasselnötter, sesamfrön, fiberhusk, solrosfrön och havrekli till "mjöl". Blanda med mandelmjöl, örtsalt och bakpulver i en bunke.

100g smör
2 dl kesella (jag använde 0,1% lättkvar från icas sortiment)
500g keso
12 ägg

Smält smöret, vispa ihop äggen och lägg därefter i kesella och keso samt smör.
Blanda sedan ihop innehåller i de 2 bunkarna till en rätt lös gegga.
Häll i smeten i 2 bakplåtsklädda formar. Jag strödde över lite solros- och pumpafrön innan de åkte in i ugnen.
In i ugnen på 200grader ca 1 timme och 20 minuter.
Tadaaaa!

Fråga mig inte efter näringsinnehåll eller antal kolhydrater eller kcal/limpa eller skiva för det har jag inte lagt ner tid på att räkna ut.
Det är gott, saftigt OCH min mage fixar det! Tjohooo!

Nu återstår bara om sonen godkänner det....så länge jag inte kallar det för kesobröd lär han i alla fall smaka....

2 kommentarer:

chrisa847 sa...

Looks yummy to me. Seems like it's packed with protein and fiber for sure.

Soulsister sa...

That's the point :)
Try it! Is's really good!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...