Sidor

måndag 14 januari 2013

Klargörande gällande min kosthållning

Varje gång jag lägger upp en bild eller recept/maträtt från "olika kosthållningsinriktningar" får jag genast en massa mail med frågor/kommentarer om vilken kost jag äter. Någon tycker jag "hoppar från diet till diet". That's not the case.
Jag håller ingen diet, jag lever sedan 3 år efter en kosthållning där jag äter var 3:e timme. Fokus ligger på protein och grönsaker. Jag undviker på inget sätt kolhydrater, men jag äter väldigt lite av den varan i jämförelsevis med det andra.
Åses bok köpte jag för jag har följt hennes blogg under många år, jag gillar många av hennes recept och tycker hon är inspirerande.
Jag äger många kokböcker - massor om man ska vara noga. Vissa innehåller viktväktarrecept, andra GI och några har en inriktning från ett av världens många hörn. Jag är allätare när det kommer till recept. Jag älskar att läsa om mat, kost och nutrition. Jag tycker det är roligt att låta mig inspireras av nya smaker, färgsprakande bilder och snygga uppläggningar. För er som känner mig så vet ni att jag sällan följer ett recept. Det är mer en regel än ett undantag att jag ändrar, lägger till eller drar ifrån ingredienser. Allt efter humör, tycke och smak.
Jag äter ingen LCHF-kost. Min mage fixar inte det, men min son får LCHF-inspirerad kost av olika anledningar.
Jag tror på bra råvaror, regelbundet näringsintag med bra balans mellan det du gör av med och det du äter. Jag unnar mig absolut det jag tycker om, men inte alltid eller varje gång jag blir sugen. Det är ett heltidsjobb att planera, förbereda och tillaga allt som ska intas. Men så funkar det för mig. Det finns inget alternativ för mig. Jag vägrar bli stor igen och jag är livrädd för att gå upp i vikt. Mina -74kg är inget jag tar för givet. Jag har jobbat hårt för varje gram. Min viktresa är lång och långt ifrån rak.
Just nu håller jag på att trappa ut min medicin som jag ätit i flera år i förebyggande syfte mot min bröstcancer. Den har påverkat vikten. Det gör nedtrappningen och utsättningen också. Men det är bara att bryta ihop och gå vidare.
Så nu ska jag träna i mitt "hemma-gym" o sen frossa i Åses härliga recept.
PUNKT!

2 kommentarer:

Habibty sa...

Jag äter ungefär som du och det fungerar fint för mig! Och även om du skulle byta mellan olika dieter så är det väl din sak, så tänker jag iaf.

Kram Nina

Lena sa...

Du är bäst, skit i andras kommentarer. Det finns så många som tror att de vet bättre. Dina -74 är otroliga och jag är inte så lite avis... skulle vilja komma i mål någon gång, men just nu känns det väldigt långt borta. Men inte lika långt borta som för 51 kg sen... Största kramen!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...