Sidor

tisdag 16 februari 2010

Ett sista farväl

Idag ska jag ta ett sista farväl av en kär arbetskamrat. En kvinna som i 10 år kämpat mot samma sjukdom som jag har. Samma jävla cancer, men som satte sig i hjärnan på henne. Sämre prognos, samma lömska sjukdom. Hon förlorade kampen. En kamp hon utkämpade dagligen i ett decennium. Här har jag haft tur......kan man säga så när det kommer till cancer? Ja det kan man. Jag har haft tur, jag blev bara sjuk i brösten. Bättre prognos. Du kan operera bort brösten, men knappast hjärnan......
Min ångestnivå har varit hög de senaste dagarna. Tankarna är många och mörka. Många "tänk om"....har ju faktiskt planerat min egen begravning för bara 3½ år sedan. Har sett mig själv ligga i den där kistan, omgiven av blommor, hört dem spela "min"musik. Nu kommer allt upp till ytan igen. Allt pga den den lömska jävla sjukdomen. Fan va jag kan bli arg!!! Och så är jag ledsen, ledsen för att jag orkade hålla kontakt med henne under hela tiden, men inte när hon var på hospice. Klarade inte av att åka dit, pga min egen ångest. Inget annat. Pga min egen feghet att inte våga möta det jag är allra mest rädd för. Pga det fick jag inte sagt farväl där utan får göra det idag. Förlåt!

Nu är jag i alla fall redo, så redo jag kan bli.

9 kommentarer:

Inga-Lill Roper sa...

I am so sorry for your loss Katarina. My dearest and best friend died of the same disease, over 16 years ago, and I still think of Mary daily and miss her. Katarina ... don't be so hard on yourself.

Inga-Lill Roper sa...

I am so sorry for your loss Katarina. My dearest and best friend died of the same disease, over 16 years ago, and I still think of Mary daily and miss her. Katarina ... don't be so hard on yourself.

Lena sa...

Tänker på dig idag. Svårt för oss icke-sjuka att föreställa oss dina känslor, vi kan bara stå vid sidan om och finnas här för dig. Skickar massa styrkekramar!!

Cathrin sa...

Åh, lilla hjärtat, jobbigt jobbigt.
Tänker på dej idag och skickar många kramar till dej.

Unknown sa...

Var glad och tacksam att du ändå fick chansen att vara med och finnas där under tiden även om du inte besökte henne på hospice.
Vi har precis förlorat en nära i den dj--la sjukdomen och det gick så fort att vi inte fattat den ännu... Vi hann liksom inte ens vara med.
Styrkekramar

Sockergrynet sa...

Tänker på dig!! <3
Varma kramar

S sa...

Tänk på dig,
hoppas att ni fick en fin stund idag, trots allt.
Kram

Anonym sa...

Usch, beklagar verkligen... Din närvaro har säkerligen betytt väldigt mkt för henne och jag hoppas att det blev ett så bra farväl som det kunde bli. Döm inte dig själv för saker du inte gjort, utan värdera det du faktiskt utfört. Mina tankar gick till er idag.. Kram

Annika sa...

usch *kramar om*

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...