Sidor

måndag 30 september 2013

Ljus formfranska - lchf

Eftersom sonen fortfarande är sjuk och ägnar mesta tiden till att sova, passar jag på att baka. Denna gången blev det en ljus formfranska (i hopp om att den ska falla sonen i smaken - ska visst va kanon att rosta).
Finns en uppsjö av recept på nätet och i alla mina kokböcker. Jag modifierade lite utifrån vad jag hade hemma.
Recept:
12 ägg
1½ dl mandelmjöl
1½ dl hasselnötsmjöl
500g smör
1 msk bakpulver
2½ msk fiberhusk
1½ tsk salt

Vispa upp äggen
blanda i smöret (som du smält). Blanda alla torra ingredienser och tillsätt
Blanda väl och låt stå och svälla en liten stund. Klä en brödform med bakplåtspapper, häll i smeten.
In i ugnen på 175 grader i ca 45-50 minuter.
Gott, saftigt och nu håller jag bara tummarna att min lille sjukling också kommer tycka om det.



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...