Sidor

onsdag 28 augusti 2013

Vad är väl en bal på slottet....

om inte alldeles underbar?!
I helgen var det bröllop på Örtofta Slott med vigsel i Örtofta Kyrka.
Våra vänner L o T skulle äntligen efter 16 år säga ja till varandra.
Tiden innan bröllopet var för min del något, hmmm ska vi säga fullspäckad (?!) eftersom jag fått äran att vara Toastmadame, glädjen att sjunga i kyrkan och uppdraget att göra brudmakeupen.
Dessutom kom scrapälskaren i mig fram vid tidigt stadium och hade ett finger med i spelet vad gällde inbjudningarna, placeringskort, bröllopsljus med monogram och lite annat smått o gott. Kul som tusan men tidskrävande.
Klockan 10:00 checkade jag och maken in på slottet där vi skulle tillbringa natten. Örtofta Slott visade verkligen upp sig från sin bästa sida denna dag.
Vigseln började kl 15 och innan dess var det massor att göra. Brudmakeupen skulle läggas och här fick jag och frisören samsas lite om bruden - men det gick hur bra som helst. Maken tog förberedelsebiler på brud och brudgum medan jag hade lite olika "dejter" med personer jag skulle träffa under dagen för att förbereda div detaljer, finjustera småsaker osv så det blev ett farligt springande över slottsgården (festen var i Magasinet på andra sidan slottsgården). Bruden och tärnorna skålade i champagne, jag skålade med Red Bull - full fokus var dagens motto!
När så Hovmästaren och jag finslipat tidsschemat utifrån de sista minuten tal som kommit in mm, var jag redo för vigseln. Jag sjöng upp i bilen på väg till kyrkan (för att slippa gå i de höga klackarna på singel, grus och kullersten). Vigseln var underbar, personlig och varm. Brudparets vän sedan många år vigde dem och vigseltalet var jättefint. Jag sjöng "you raise me up". Brudparets dotter sjöng "Det vackraste" precis efter att de sagt ja och inte ett öga var torrt. Jag grät så hela makeupen åkte åt skogen. (TIPS till alla som ska på bröllop, mejka er EFTER vigseln).
Under tiden brudparet fotograferades var det mingel på slottsgården, vid dammen framför slottstrappan. Gästerna fick härliga tilltugg till bubblet, i form av serranolindad machego och Waltersnitt toppad med löjrom. För att skona de nygifta från alla äktenskapsråd som har för vana att dyka upp en sådan här dag, fick gästerna under minglet fylla i en lapp jag delade ut där de bla skulle fylla i sina bästa äktenskapsråd och tips på livslång kärlek. Dessa lades sedan i en låda och brudparet fick den dagen efter bröllopet då det var brunch och presentöppning på slottet. Samtliga gäster fotograferades parvis eller enskilt och här lyckades även jag och maken komma med på bild
När brudparet anslöt sig till gästerna blev det fotografering på slottstrappan och därefter höll jag i den traditionella brudskålen.
Sen var det middag.
Något efter i tidsschemat anlände vi till Magasinet där Flädie Mat och Vingård stod redo att servera oss enligt den meny som brudparet noga valt ut.
På borden stod bla de ljus jag scrappat till brudparet med det monogram jag ritat åt dem.
Temat för bröllopet var champagne och pärlor samt den franska liljan. Den återfanns överallt, som en röd (brun) tråd.
På borden hade jag även smugit små lappar med kvällens # (hashtag)
Efter min introduktion där jag bla erbjöd gästerna ett nödkit för glädjetårar (eller plötsligt anfall av pollenallergi)
så serverades förrätten.
som var en jordärtskockssoppa med tartar på hälleflundra och röding på en bädd av grönärtspuré. Till det serverades ett vitt vin; Il Nostro Grecanico från Sicilien.
Utsökt!
Brudparets barn (5 och snart 9 år) var med på festen och till dem hade jag förberett vars en aktivitetspåse för att väntan mellan de olika momenten inte skulle kännas alltför lång.
Dessa uppskattades av barnen, men ett tips om du tänker göra lika dant....undvik leksaker som låter....

Några tal där nödkitten kom väl till pass inledde kvällen och därefter dukades förrätten ut och varmrätten in.
Nu fick vi rosastekt (jag välstekt på enligt önskemål) ryggbiff med saltbakad rödlök, lökstekta kantareller, örtrostad sturepotatis, picklade rödbetor och tomatiserad bernaise. Till detta ett rödvin: Monterosso Sangiovese från Italien.
Supersmarrigt.
Efter ungefär halva varmrätten presenterades några bildspel och när faten var tomma så anlände ett paket!
Här hade jag förberett en lek (där alla inblandade fått noga intruktioner om vad de skulle göra och vem de skulle få paketet av samt överräcka det vidare till) där jag på rim läste upp olika verser under tiden paketet vandrade runt i lokalen. Den hamnade till sist hos bruden som av tärnorna fick överräckt möhippeboken (som jag scrappat) och andra detaljer från möhippan.
Därefter var det dags för brudgummens systerson att hålla tal samt spela en låt till dem på flygeln. Nu jag har glömt vad låten heter, men inte ett öga var torrt och han fick stående ovationer efteråt. Fantastiskt!
Efterrätten kom in
som var "rocky road" med apelsinglass, små maränger och färska hallon. Till det Dorato Moscato från i Italen i glasen.
Några fler tal och därefter fick brudparet känna på hur det kändes att sitta i Heta Stolen (precis som de tävlande i postkodsmiljonären).
En superkul lek som hade döpts till "Vem vill bli resenär" där brudparet (som önskat sig presentkort på Ticket) tävlade om "resecheckar".
Roliga frågor som framfördes med härlig sång, spex och mycket skratt.
Högvinsten (som de naturligtivs kammade hem) var ett presentkort på många många många kronor (som flera av gästerna lagt ihop till).
(kolla in minerna hos brudparet.....)

Därefter var det min tur att hålla tal, ett tal som bla avbröts hör Halem Shake (planerat såklart!) vilket skapade förvånade miner av dem som inte hade en aning och massor av skratt hos brudparet.
I mitt tal pratade jag om nummer som jag påstod poppat upp i huvudet på mig i samband med att jag skulle skriva mitt tal. När dessa tal sammanställdes fick jag fram en rad med 7 nummer....som jag lämnat in i form av en lottorad som överräcktes till brudparet.

Efter det var mitt uppdrag (nästan) över och jag kunde börja slappna av.
Nu passade jag även på att summera en lek jag satt igång i början av kvällen där jag hade placerat ut klädnypor på bordsdukarna. Dessa nypor hade olika nummer (1-12) och gästerna skulle i smyg placera ut dessa på varandra under kvällen. 
Personerna som hade dessa nypor på sig när jag sa ifrån fick ett uppdrag av mig (hemligt för brudparet) och således delades 12 uppdrag ut för att berika brudparets första år som gifta med små roligheter.

Nu dukades bröllopstårtan fram, en fantastisk skapelse från Cake me Happy. 3 våningar med smak av vit choklad och passionsfrukt.
Därefter brudvalsen som brudgummens syster framförde på flygeln. Brudparet dansade på moln och min överraskning till dem var att jag delat ut tomtebloss till alla gäster, dessa tändes i smyg under dansen. Det blev mkt effektfullt.
(bild lånad från megamix.se via bruden)
Därefter dansade allihop (hela natten lång) och för att undvika tråkmånsar med div tråkiga ursäkter som inte vill dansa eller dem med legitima ursäkter där klackeskorna gjort åverkan hade jag förberett
en nödlösning även här, och vet ni? De kom till användning!!!
Strax efter midnatt kom det lite (för mig) välbehövlig vickning i form av hemmagjord pizza. Mums! Och nu fick jag också den efterlängtade drinken som brudgummen lovat mig när jag var klar (jag var i stort sett nykter och hade bara för syn skull sippat på det som serverats under kvällen).
Sist men inte minst måste jag visa upp den vackra tavla den ena tärnan gjort till brudparet
där "deras" datum var uppradade. Så jävla vackert!

Enligt maken somnade jag innan huvudet landade på kudden strax innan 02:30. Helt slut, men så glad att jag rodde det hela i land. Det jag framför allt är nöjd med är att jag hanterade det oväntade och oplanerade och att brudparet är nöjda. Hovmästaren var en klippa och tillsammans fixade vi kvällen på bästa tänkbara sätt. Tack Peter!
Märk väl att detta är en summering av kvällen från min sida. Jag hann varken ta speciellt många bilder och har inga bilder på varken mig själv eller min man men jag vet att andra både fotograferade och filmade.

Dagen efter (eller senare den morgonen...) var det brunch på slottet med presentöppning.
Gott och mättande men framför allt välbehövligt! Nu när vi landat i alla dessa intryck ska jag börja arbeta på brudparets present från mig och maken, nämligen ett fotoalbum av brud och brudgumsförberedelserna.

Slutet gott, allting gott!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...