Sidor

måndag 7 september 2009

Hej va de går

Denna måndagen har gått i ett. Från det att jag anlände på jobb 06,45 till det att jag landade här framför datorn nu har det varit full rulle. Skönt, för dagen har gått fort :)
Nu ska jag mysa med sonen hela kvällen. Maken är på kick-off med jobb.

L8 ville ha receptet till min västerbottenostpaj med kantareller so here goes:
Pajdeg:
2dl dinkelmjöl
2 dl sojamjöl
150g smör
2 msk kallt vatten

Blandas ihop och trycks ut i form med löstagbar kant. Låt via 20 min i kylen.

Fyllning:
½ stor gul hackad lök
300g kantareller
4 ägg
2½ dl créme fraiche
150-200g västerbottenost

Stek lök och kantareller i smör, krydda med peppar, paprika pulver och lite timjan. Undvik för mkt salt pga sältan i osten.
Vispa ägg i en skål, blanda i créme fraiche och ost. Rör sedan ner svampen och blanda väl. Häll ut i pajformen.
Bakas i ugn 20-30 minuter eller tills pajen fått fin färg. Serveras ljummen med god sallad eller till just kräftor.

Nu ska jag laga mat till 6½-åringen som är så vrålhungrig att man skulle kunna tro han inte ätit på minst 1 vecka.

7 kommentarer:

S sa...

Västerbottenspaj är underbart! Osten är mycket god till allt (nästan)!

Chrissan sa...

Det är konstigt att barnen alltid blir vrålhungriga. De kan liksom inte säga till i tid...;)

L8 sa...

TACK!!!! Den ska prövas - har precis varit och inhandlat kantareller :)
Kramis

Johanna sa...

Haha nu var jag tvungen att göra en receptmapp under favoriter med alla mumsiga recept som du delar med dig av!:)

Anonym sa...

Barn äter som hästar.. speciellt killar har jag märkt...

Här fixar sonen kvällsmaten själv.. smörgås och o´boy.... för det käkar han varje kväll...

kram Pys

Ingela sa...

Låter supergott med paj! :)

Anonym sa...

Vb-paj är bland det godaste som finns tror jag! :)
Och osten...mums! Jag bor ju i Ostriket (kallas så)..alltså därifrån vb-osten kommer så jag är lite partisk..hihi!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...