Sidor

fredag 19 december 2008

Jag ger mig in i genusdebatten

Inför min förra tenta hade vi en föreläsning i genusperspektiv, då riktat mot depressionsdiagnosen. Intressant och det gav helt klart en tankeställare.

Nu läser jag här , här och här att på vissa förskolor tillåts inte flickorna att klä sig i rosa eller leka med dockor. Men herre gud! Låt töser o pågar få leka med vad de vill! Nu vet jag inte hur mkt sanning det ligger i detta, eller om det bara är en skräckscenario för att då oss att vakna upp.

Kan inte räkna hur många ggr jag kommit till dagis och sonen varit klädd i högklackat och klänning. Vad är problemet? Töserna har varit pappa i roll lekarna, sonen fick en gång vara hund för alla roller var tagna. Spelar ingen roll, han hade kul! Lika ofta som han lekte med bilar lekte han i dockrummet.
Jag känner inte alls igen att pågar inte tröstas i pedagogernas famn, min son har fått många kramar och mycket värme och kärlek på sitt dagis.
Att vi som föräldrar skolar in våra barn i de klassiska könsrollerna slår jag också ifrån mig, det stämmer inte att min son bara går klädd i blått. Han har alltid älskat färg och de plagg som är blåa i hans garderob är oftast bara jeans. Tröjorna är i hans favoritfärger orange, rött, brunt och gult samt grönt.

Det jag kan hålla med om är att när man går ut och handlar till sitt barn ser utbudet väldigt olika ut beroende på om man handlar till tjejer eller killar, i alla fall vad gäller kläder.
Till killarna ska det vara tufft och till töserna sött. Att hitta färgglada plagg till sonen är inte lätt, lika svårt som det är för föräldrar till töser att hitta något utan blingbling eller paljetter.
Eller när man ber om att något ska bli inslaget, blir man tillfrågad om det är till en pojke eller flicka.....för inslagningspappret är antingen rosa med hästar eller blått med bilar.

Låt barnen klä sig i prinsesskläder OM de också får leka fritt i dem och inte måste försaka leken med risken/rädsla för att smutsa ner sig.

Nu har jag ingen aning om hur lärarutbildningen ser ut, men att ha genuspedagogik där vore väl utmärkt! I syfte att uppmärksamma och utveckla, inte förbjuda och stjälpa.

Någon som uttrycker sig väldigt väl i denna fråga är Trollhare. Titta gärna in o läs!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Reklam är också något som påverkar barnen...

/Mia

Anonym sa...

Ja jisses va vissa kan ställa till det...kan inte annat än skaka på huvet o hoppas förskolepersonalen har vett i skallen o kan sålla bland idiotin

Anonym sa...

Jag tycker pojkar ska leka med bilar, inte med dockor. O varför ska det finnas röda eller rosa kill kläder??? Någon måtta får det väl vara på eländet///TT

Anonym sa...

Min tjej leker gärna med storebrors leksaker som i mesta del består av bilar, för han ska bli bilmekaniker som sin pappa :)

Anonym sa...

Hej,
Vilken fin blogg du har.

Och det du skriver om; jag håller med dig - i alla tider har det varit så att flickor ofta dras till vissa färger och leksaker och pojkar till andra. Så fins de som gillar båda och var är problemet? Låt dem leka med det de vill.
Har förresten försökt att köpa docka till grabben, den användes inte - av honom :)
Men ena dottern gillade både bilar och Barbiesar. Så kan det ju också vara. Spelar roll.

I lärarutbildningen ingår nog lite genuspedagogik, i alla fall på min tid och om inte annat är det ofta sånt som diskuteras/läses i fortsättningen.

Jag tror att det är bra med en medvetenhet, om hur man behandlar flickor och pojkar och ffa att inte låta det ena könet ta mer plats än det andra, t ex i skolor och på dagis :)

Ha en fin dag.

Kram

Anonym sa...

Jag och min man har tyvärr delade åsikter i denna fråga, jag tycker som du att det är okej att vår son (4 år) har tex "tjejfärger" medan han går i taket och tycker sonen ska "kläs som en man"...jobbigt

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...