Sidor

tisdag 7 maj 2013

Fy fabian för caliciviruset (vinterkräksjukan)

Wikipedia:
"Vinterkräksjuka eller calicivirus är en infektionssjuksom som orsakas av virus och innebär en akut mag- och tarminflammation. Symptomen är diarré, kräkningar, muskelvärk och feber. Efter inkubationstiden på 12–48 timmar kommer symptomen mycket hastigt, ofta så fort så att den drabbade inte hinner dra sig undan, vilket ökar risken för smittspridning. Symptomen varar oftast 24 till 60 timmar och vanligen blir man fullt återställd."
Bokstavligen har jag ett par skitjobbiga dygn bakom mig. Vi har hemma hos goda vänner i lördags, kom hem strax innan midnatt och hade ätit och druckit gott. Somnade på momangen när vi kom hem, vaknar 03:12 av att jag känner att magen håller på att vändas ut och in....sen var det kört....
Fy satan i gatan va hemskt. Eftersom jag efter min mag-op inte "kan" kräkas, torrulkade jag  - konstant!
Efter ytterligare några timmar i samma tempo var jag redan urlakad. Ingen vätska gick att behålla och mat var inte att tala om.
När kvällen kom var jag genomsvettig och hade frossa om vartannat. Kroppen värkte och magen fortsatte att krampa. Tempen visade vackra 38 grader och lakanen var genomblöta. Ett tappert försök att duscha resulterade fick mig tillfälligt att må bättre i ca 7 minuter, innan allt svartnade. Där och då var jag redo att kasta in handduken och be maken ringa efter ambulans.
Men efter att ha hittat några suppar panodil i kylen som vi har till kidsen, 3 klunkar avslagen cola så lyckades jag slutligen somna. Vet inte hur många ggr jag var uppe under natten, men vid ett tillfälle lät jag bli att gå in i sängen igen utan sov helt sonika på golvet inne på toaletten.
Så har jag hållt på i  2 dygn nu. Lever på avslagen cola, resorb vätskeersättning och te och har gjort tappra försök till några skedar havregröt. Provivan kör igång magen så den vågar jag mig inte på mer.
Pratade med VC idag, de vill INTE jag kommer in utan jag skulle fokusera på vätska. Mår jag inte bättre till på torsdag, skulle jag återkomma till jourcentralen för ställningstagande till inläggning för uppvätskning. En sak är säker - den här sjuksköterskan ska INTE läggas in. BASTA!

Kvällens försök till matintag - kokt ris (½dl) med lite smör. Håll tummarna!

1 kommentar:

Suzan sa...

Usch då... Krya!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...