Sidor

onsdag 3 oktober 2007

Eftersläntande problem (Soulsister bloggar cancer)

Ett av Pysans inlägg fick mig att reagera. Hon tar upp alla efterföljande problem som kommer hand i hand med en cancersjukdom.
Trots att man (jag/vi) är behandlad för sin bröstcancer och att den är försvunnen, medföljer en rad problem.
Många av oss blir extra infektionskänsliga, under och efter våra behandlingar.
immunförsvaret får sig en törn och är inte som det borde vara. Kroppens sätt att reagera på allt som händer, alla mediciner vi stoppar i oss.

I Pysans fall är det bla anemi, sepsis, pneumoni och varhärd.

I mitt fall mindre allvarliga men nog så uttröttande och tärande, både fysiskt och psykiskt. Vanliga förkylningar leder till svårare luftvägsinfektioner och i mitt fall även pneumoni. Jag är nästan konstant förkyld och hinner knappt bli frisk från den ena hostan innan nästa snuva kommer. X-antal pc-kurer senare och jag är inte ett dugg bättre. Tvärt om, kroppen som redan innan är trött och sliten av året som gått, tröttas ut ännu mer.
En "vanlig" förkylning håller på att knäcka mitt psyke. JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ ATT VARA SJUK! Fastän min cancer är borta!

Så det är precis som Pys skriver "Det är inte bara det att man får cancer och får behandling för det.. sen kan man få en massa symtom och sjukdomar som kommer i cancerns spår..."

Det har gått 1 år sedan jag fick min diagnos.....ett helt år, ett helt jävla år.........av ångest, rädsla, förtvivlan, maktlöshetskänslor, sömnlöshet, oro, bitterhet, glädje, hopp och tacksamhet.
Mkt på ett år.......1 år.......kommer de kommande 5 åren vara som nu?
Sjuk, sjuk och sjuk?

Idag är en dålig dag.....då har man (jag) lätt att fokusera på det negativa. Imorgon blir det säkert bättre. En dag i sänder, så betar vi (jag) av de där 5 åren......ibland är det lättare, ibland - som idag....något svårare


Hjälp mig hjälpa andra!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...