Sidor

måndag 15 oktober 2007

Jävla idioter (kamphundsdebatt)

Blir så jävla arg på vissa hundägare, fördomsfulla, inskränkta idioter rent ut sagt.

Vi har som sagt en liten amstaff som heter Alice.

Alice är snart 5 månader och helt bedårande, snäll och så lydig en valp med spritt i kroppen nu kan vara. Hon kommer på kommando och är väldigt glad för andra hundar, med naturlig rang respekt.
Här i området bor många hundägare, vi hälsar på 99% av dem vi möter och hon/vi hälsar också på 99% av hundarna, mer eller mindre "intensivt".
Det finns 1 dam med en liten söt vit boll, en bison frise. Vill inte skriva ut va vovven heter så vi kan kalla den för Bollen. Bollen o Alice har sedan dag 1 hälsat o lekt så mkt 2 kopplade hundar kan leka när de möts under förbigående promenader. Vi som ägare har bytt ett och annat ord och sen gått vidare.

Den senaste tiden har jag och maken märkt att de går omvägar då de ser oss. Först trodde ja vi inbillade oss, men imorse fick jag svart på vitt att så är fallet.
Först såg hon oss vid ena sidan rastfältet, vände och gick en annan väg. Jag o Alice traskade på och gick runt fältet som vi brukar på morgonen, är där fritt släpper jag henne och vi tränar lite (man får ju läxa på valpkursen).
När vi kommer tillbaka kommer damen o Bollen där och hon blir ställd...hon har ingen stans att ta vägen...."Godmorgon" säger jag.....hon svarar knappt, nickar lite och börjar dra i Bollen som vill hälsa på Alice.
"Hej Bollen" säger jag........och sätter mig på huk för att hälsa....men hon drar åt sig Bollen....han får inte hälsa.
"Får vi inte hälsa idag" säger jag........
"Nä, det är inte lämpligt.......jag och min man har kollat upp det där med er ras, och vi vill inte Bollen ska hälsa på kamphundar".
Känner hur det börjar koka inom mig men lyckas bevara lugnet o svara "Då så, då är det inga problem, för om du och mannen nu läst på ordentligt så läste ni säkert att en kamphund är en hund som tränas till kamp av sin ägare, hund oavsett ras. Alice tränas i grundläggande lydnad på valpnivå och den enda kampen vi har med henne är om att våra skor inte är till för att tuggas på och att sonens leksaker INTE är hennes leksaker".
Hon svara inte, tittar ner och drar hårdare i kopplet för att hålla Bollen i styr. Alice sitter vid det här laget vid mina fötter och väntar på min signal på att få leka. Men signalen uteblir och jag säger "Kom Alice så går vi, det blir ingen Bison Frise till frukost idag, det får bli Hill's som vanligt".

Är det något jag avskyr så är det fördomsfulla besserwissers!

En sak om någon är osäker, är lite avvaktande eller frågar.

Jag och maken skämtar mkt om kamphundsstämpeln på vår amstaff just för att få bort fördommarna, för att "lätta upp stämningen". Vi är väl pålästa om både vår hunds ras, hunduppfostran i allmänhet OCH om kamphundsfenomenet. Just av den anledningen att det florerar så mkt fördomar.

Är man så jävla blåst o tror vi som småbarnsföräldrar köper en hund o tränar den till en köttmaskin o riskerar vår sons säkerhet?
Va har folk bakom pannbenet???

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dig.. har en polare med en Amerikansk Pitbullterrier, och det ska ju vara "Kamphundarnas kamphund".. ska jag vara helt ärlig har jag aldrig träffat en snällare och finare hund. Pitbullpower.

Anonym sa...

Jag håller med, min familj har en Amstaff/pitbull valp på 8 månader, och jag märker när jag är ute och går med honom (spice) och möter folk med andra hundar, eller även utan hundar att de går gärna en liten omväg, bara de slipper gå precis jämte. Man kan liksom träna vilken hundras som helst att bli kamphund. Och våran lilla Spice är den snällaste av de snälla, vi är 5 barn i familjen och har ofta besök av små bebisar då mammas kompisar har fått två pluttar och spice är så snäll, han går fram, hälsar och han märker de blir rädda och går och lägger sig i min säng.. Folk borde sluta lyssna på massa rykten och ta en titt på hur de egentligen är.

Mycket bra inlägg!!
Hoppas många läser det :)

Malin sa...

Vilka människor det finns alltså!! Sånt gör mig så irriterad... KRAM

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...