Sidor

fredag 26 november 2010

Dag 05 av 45 - Mina syskon

Min syster är en fantastisk människa. Varm, snäll, rolig, impulsiv, livlig, spontan och omtänksam. Hon är yngre än min, rätt mkt yngre vilket under vår uppväxt gjorde att jag stundtals hjälpte till att uppfostra henne, stundtals drog mig undan henne och stundtals tog henne till mig. Allt beroende på vilken fas i livet jag själv befann mig i. Det är trots allt 8½ år mellan oss. En dikt som beskrivet systerskap som jag älskar är denna:

SYSTERSKAP
- av Siv Andersson

Ett systerskap är vänskap
på en djupare nivå.
Ibland finns det ett släktband
– annars har man mötts ändå.

Relationen till en syster
är nära och unik.
Hon känner dig så väl
och hon kan din historik.

Med en syster är det lätt
att vara uppriktig och sann.
Man kan tala som man tänker
och man förstår varann.

Det känns alltid bra att ses
– så man vill gärna träffas mer…
För det finns så mycket gott
som systerskapet ger.

 När vi var små fick jag henne att göra massa slavgöra åt mig och kallade det en lek...."Gördian-leken". Var jag fick namnet från vet jag inte...men det funkade. Haha...hon gjorde stundtals mitt liv till en stor huvudvärk när hon gick in och stökade till på mitt rum, allmänt störade sig när man hade kompisar hemma....ja ni vet...sånt som storasyskon avskyr. Andra stunder gjorde hon mig halvt sjuk av oro när hon själv rände på stan om nätterna och inte kom hem i tid...o pappa var ute o letade efter henne. Sen finns det tillfällen då hon fyller hela mig med varm och obeskrivlig kärlek, när hon var tärna på mitt bröllop, när hon blev gudmor till min son, när hon berättade för mig att jag skulle bli moster (båda gångerna!) och när hon bad mig bli gudmor till lilla prinsessan. 
Så lilla Gördian, du är inte bara min syster, du är min bästa vän. Kocham Cię!

5 kommentarer:

Helene sa...

Jag tänker på min syster när jag ser er och läser dikten !!
Hon är min allra BÄSTA VÄN !!
Ni är väldigt lika !!
Ha en mysig helg.
Kram Helene.

Paradise sa...

Syskonkärlek är svårt att sätta ord på, men du har verkligen förklarat hur det är!
Själv är jag lite avis på dig som har en syster!
Jag har två äldre bröder, 6 och 9 år äldre.
Så jag var nog som din lillasyster...irriterande jobbig när jag kom in å fjäskade för deras killkompisar, lånade deras kläder (!), blev flickvän med någon av deras vänner, rände ute om nätterna så de blev nerviga ;)
..jah. Syskonkärlek är något jag vill att min son ska uppleva! Finns inte i denna värld att han ska behöva växa upp som enda barnet.
Får dock se när det blir ;)

Trevlig helg gumman och härlig första advent!!!

STORA KRAMAR Petra

Unknown sa...

Det bästa och most annoying i en och samma person = småsystrar! Härligt skrivet. Kram

Kati sa...

Ler..ler..när jag läser om dig och din syster. Jag har inga syskon...har ej saknat detta förrän i vuxen ålder.

Ta hand om varandra!

Kati

Susanne sa...

Jättefin dikt och så bra beskrivande.... Hurra för syskon!!!
Jättesöt syster du har undrar var hon fått det ifrån? Ni är väldigt lika!!!
Kramizar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...